3 petunjuk KPI sayap Umno

Pastikan matlamat tambah ahli dicapai, bentuk jaringan dengan NGO

tim presiden

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin menetapkan tiga Petunjuk Prestasi Utama Politik (KPI) kepada Wanita, Pemuda dan Puteri Umno sebagai cabaran untuk tiga sayap itu membantu memastikan parti kembali menjadi wadah yang memberi harapan baru kepada orang Melayu dan rakyat.

KPI berkenaan adalah menambah ahli baru, mendaftar pengundi baru dan membentuk jaringan dengan pertubuhan bukan kerajaan yang semuanya perlu dicapai dalam tempoh dua tahun.

“Kita sudah tidak ada masa. Gerakan ini mesti bermula dari sekarang,” katanya ketika perasmian serentak Persidangan Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno 2009, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tadi.

 

Sambil melahirkan keyakinan kepemimpinan ketiga-tiga sayap mampu mendepani cabaran, beliau mahu mereka menggarap segala potensi, menggilap kerohanian diri, meningkatkan ilmu, menguasai kemahiran, memanfaatkan kecerdasan minda dan memperkukuhkan lagi kualiti kepemimpinan.

Katanya, ia penting supaya Umno kembali menjadi wadah perjuangan orang Melayu yang memberi harapan kepada segenap lapisan rakyat jelata.

Muhyiddin berkata, ketiga-tiga sayap parti adalah wadah penting untuk melahirkan pemimpin Melayu yang kental, tangkas, berani dan berjiwa besar dalam menggerak panji-panji perjuangan agama, bangsa dan negara.

Pergerakan Wanita, katanya, menjadi penggerak parti yang sentiasa setia dengan perjuangan dan bersedia berada di lapangan pada setiap waktu ketika tenaga dan bakti mereka diperlukan.

Justeru, beliau berharap, lebih ramai pemimpin Wanita terbabit aktif dalam proses membuat keputusan parti, sama ada melalui sayap itu atau Majlis Tertinggi.

“Bagi Pemuda, semangat daya juang yang tinggi dizahirkan pada siri-siri pilihan raya kecil membuktikan jiwa Pemuda Umno masih kuat mendaulatkan perjuangan parti. Puteri Umno pula tetap setia berada di mana jua, meskipun di tengah-tengah cabaran pembangkang,” katanya.

Beliau berkata, Pemuda dan Puteri berada di barisan hadapan perjuangan parti dan menjadi cermin kepada citra politik masa depan.

“Generasi muda hari ini adalah generasi yang mengutamakan cetusan akal, bukan letupan emosi. Justeru, tidak ada jalan pintas bagi kita untuk menyantuni generasi muda melainkan dapat meyakinkan mereka dengan asas perjuangan kita secara tuntas dan rasional,” katanya.

Muhyiddin juga mahu Pemuda dan Puteri bangkit sebagai satu wadah muda Melayu yang petah dan tangkas untuk menampilkan citra serta meningkatkan kekentalan perjuangan Umno.

Beliau berkata, ketiga-tiga sayap itu juga mesti mara sebagai satu pasukan yang mantap dan padu untuk memikul amanah dan perjuangan.

“Setialah kepada prinsip, satukanlah hati, bulatkanlah tekad, bergeraklah dalam satu wadah menuju satu matlamat.

“Hindarilah kemilau harta dan permata yang melemahkan daya juang, jauhi diri daripada perebutan kuasa yang membinasakan, jadilah juru bicara hati nurani rakyat yang berkat,” katanya.

~ oleh silamgemilang di Oktober 14, 2009.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: